Klacht bij de Reclame Code Commissie tegen Suitsupply

8 maart 2016

Vandaag op Internationale Vrouwendag, dient het Clara Wichmann Proefprocessenfonds samen met PILP ( van het Nederlands Juristen Comité Mensenrechten - NJCM) een klacht in bij de Reclame Code Commissie tegen de Toy Boys Campagne van Suitsupply. De organisaties stellen dat de reclame in strijd is met nationale en internationale regelgeving inzake het tegengaan van seksisme en racisme.

De recente campagne van het bedrijf bestaat uit beelden waarop in pak geklede mannen gebruik maken van (deels) ontklede vrouwen alsof zij inwisselbare seksuele speeltuintoestellen zijn. De betreffende beelden zijn door heel Nederland verspreid en zijn volgens het Fonds en het PILP (het strategisch procederen onderdeel van het NJCM) in strijd met het VN vrouwenverdrag en de regels van de Reclame Code.

 

Anniek de Ruijter, voorzitter van het Clara Wichmann fonds: “Reclame-uitingen die bestaan uit seksistische en negatieve stereotyperingen, bevorderen discriminatie op grond van geslacht. Dergelijke reclame vormt een voedingsbodem voor seksueel geweld en dwang in Nederland, waar nog steeds bijna de helft van alle vrouwen het slachtoffer is geweest van lichamelijk of seksueel geweld. De autonome positie en gelijke kansen van meisjes en vrouwen staat op het spel in deze zaak.”

 

Het Fonds heeft mede op deze gronden de Reclame Code Commissie verzocht de campagne te beoordelen op seksisme, racisme en negatieve stereotypering en deze campagne op grond daarvan in strijd te bevinden met de Reclame Code.