Clara Wichmann dient klacht in tegen nieuwste seksistische Suitsupply reclame

25 februari 2016

Suitsupply doet het erom in zijn nieuwe ‘Toy Boys’[1] reclame campagne: botte objectivering van het vrouwenlichaam en seksistische stereotypering, aldus het Clara Wichmann Proefprocessenfonds. Het fonds dient een klacht in bij de Reclame Code Commissie over seksisme in de nieuwste reclamecampagne van het bedrijf.

 

De reclamecampagne laat zien witte mannen in pak die van 'glijbanen' gaan en met reusachtige 'speeltoestellen' spelen vrouwenlichamen als gebruiksvoorwerpen. De reclame toont volgens Clara Wichmann Proefprocessenfonds vrouwen als objecten. De focus ligt op seksuele attributies: volle lippen, billen en borsten. De op de afbeelding geplaatste mannen hebben het letterlijk allemaal voor het grijpen.

 

Er is al vaker geklaagd bij de Reclame Code Commissie over Suitsupply. Zo werden er 144 klachten ingediend over de ‘Shameless’ campagne van het bedrijf.[2] De Reclame Code Commissie (RCC) heeft deze echter op zedelijkheid, en niet op seksisme onderzocht. Clara Wichmann heeft, samen met PILP[3], onderzoek laten doen.[4] In veel omliggende landen wordt wel op seksisme in reclames getoetst onder andere op grond van artikel 5 van het Vrouwenrechtenverdrag.[5] 


 Clara Wichmann en PILP hebben eerder dit jaar uitleg gevraagd aan de RCC over de wijze waarop seksisme in reclames wordt beoordeeld. De RCC heeft aangegeven dat het wel degelijk zal toetsen op seksisme en stereotypering als daarom verzocht wordt.

 

Clara Wichmann  zal de klacht tegen Suitsupply indienen op 8 maart, de internationale vrouwendag.


 

 

 




[1] http://eu.suitsupply.com/en/campaign-spring-summer-2016-all.html

[2] https://www.reclamecode.nl/consument/default.asp?nieuwsID=404

[3] Public Interest Litigation Project van het Nederlands Juristen Comité voor de Mensenrechten, www.pilpnjcm.nl

[4] http://pilpnjcm.nl/onderzoek-seksisme-en-het-cedaw/

[5] Artikel 5 CEDAW, de Staat is verplicht: (a) To modify the social and cultural patterns of conduct of men and women, with a view to achieving the elimination of prejudices and customary and all other practices which are

based on the idea of the inferiority or the superiority of either of the sexes or on stereotyped roles for men and women;